Ηλεκτρονική δημοσιογραφία στη Κύπρο


Πρωΐ μαζί με το καφέ, ανοίγω τον υπολογιστή σε Facebook και Twitter για να δω τα νέα της ημέρας. Προσπαθώ να θυμηθώ πότε ήταν η τελευταία φορά που είδα τις ειδήσεις στο timeline μου ή καμμιά σωστή περιγραφή στο twitter feed μου. Κάνω μια επίσκεψη στις σελίδες των μεγαλύτερων ειδησεογραφικών πρακτορείων για να ρίξω μια ματιά. Σαν να είμαι κάτι χρόνια πίσω. Links στο κείμενο πεταμένα στα κοινωνικά δίκτυα, που και που μια περιγραφή του θέματος, ένας σπασμένος σύνδεσμος, κανένα comment, like, share, retweet, ένα σχόλιο που και που…

Εφημερίδα, tablet και καφές

Καφές και εφημερίδα

Κοινωνικά Δίκτυα Ειδησεωγραφικών Σελίδων

Στο χάος των κοινωνικών δικτύων, οι εφημερίδες δεν είναι πια εύκολο να ξεχωρίσει κάποιος. Μεγάλο λάθος που κάνουν οι σημερινές εφημερίδες, είναι ότι είτε χρησιμοποιούν ένα αυτόματο σύστημα για κοινοποίηση των άρθρων ή οι σελίδες δεν είναι βελτιστοποιημένες (optimized) για τα κοινωνικά δίκτυα.

Τι εννοεί ο ποιητής; Ότι για Facebook, δεν βάζεις ένα link και το αφήνεις να πιάσει ότι λάχει από τη σελίδα. Πρώτα απ’ όλα, έχεις φτιάξει το description του άρθρου για να υπάρχει μια περιγραφή, μετά έρχεται η φωτογραφία και αργότερα ο σύνδεσμος. Για το διασημότερο όλων, Facebook, η καλύτερη πρακτική για διαμοιρασμό υλικού είναι η εξής: Μια καλής ποιότητας επιλεγμένη φωτογραφία από το άρθρο, η οποία μπορεί να έχει και τα copyrights ή/και το link στο άρθρο σε ένα μη ενοχλητικό σημείο (π.χ. κάτω δεξιά στη γωνία), μαζί με μια περιγραφή του κειμένου το οποίο αρμόζει στο δίκτυο (άλλη για Facebook και άλλη για Twitter) και μια συντόμευση του συνδέσμου μέσω μιας υπηρεσίας όπως το tiny url.

Φωτογραφία και Επαγγελματισμός

Μετά από τα κοινωνικά δίκτυα, μπαίνω στα άρθρα, ένα κακό photoshop σε φωτογραφία για παγκόσμιο θέμα, το ίδιο θέμα στο BBC με μια απλή αλλά καλή φωτογραφία όπου καταλαβαίνεις επαγγελματισμό. Κείμενα με μια φωτογραφία για τίτλο και ούτε ένα σύνδεσμο στο κείμενο, σπάνια βρίσκεις σωστή ονομασία (πατήστε δεξί κουμπί και View Image στην προηγούμενη μου φωτογραφία για παράδειγμα) στην εικόνα και περιγραφή στο υπερκείμενο (html κώδικα). Κάποιες φορές, είμαι τυχερός αν δω και μια παραπάνω φωτογραφία στο κείμενο εκτός από αυτή του τίτλου.

Φωτογραφία από BBC

Παράδειγμα 2 φωτογραφιών

Σάρωση (Scanning) Κειμένου από Αναγνώστες

Τώρα για θέματα διαδικτυακών αναγνωστών όπως εμένα, ένα μικρό μυστικό για τους δημοσιογράφους: δεν διαβάζουμε όλο το κείμενο, αλλά το σκανάρουμε. Τι σημαίνει αυτό;

  1. Βρίσκουμε και βλέπουμε λέξεις κλειδιά, συνήθως σε bold ή με νέα πρότυπα σε strong μορφή.
  2. Σε bullet points, italics, τα links των κειμένων, έστω τις ενότητες των μεγάλων κειμένων με μεγαλύτερα γράμματα.
  3. Τις φωτογραφίες στη μέση, ή στο ενδιάμεσο των κειμένων, το σχετικό βίντεο, το σύνδεσμο στο άρθρο της προηγούμενης μέρας (μέσα στο κείμενο).

Μηχανές Αναζήτησης και Εμφάνιση Αποτελεσμάτων

Πάμε και ένα μάθημα SEO – Search Engine Optimization για τους αγνώμονες των συντομογραφιών. Ένας μεγάλος όγκος αναγνωστών ειδήσεων, έρχεται από τις μηχανές αναζήτησης. Πως βρίσκουν τις ειδήσεις οι μηχανές; Αυτό είναι μια άλλη ιστορία με μια αράχνη. Αυτή η αράχνη όμως, ψάχνοντας τις σελίδες αναγνωρίζει τις ειδησεογραφικές από τα πολλά και συχνά άρθρα που βάζουν. Όμως, δεν διαβάζει μόνο κείμενο, διαβάζει λέξεις κλειδιά. Λέξεις σημαντικές για κάθε κείμενο, περιγραφή του για μηχανές αναζήτησης κτλ. Το ίδιο διαβάζουν και τα κοινωνικά δίκτυα όταν βάζουν κάνεις share σε αυτά. Άρα, ένα κείμενο, θα έπρεπε να συνοδεύεται και από περίπου 15 λέξεις περιγραφής στο πεδίο description του υπερκειμένου (html). Επίσης, υπάρχει και ένα πεδίο keywords Που πάλι παίρνει περίπου 10 λέξεις και φράσεις. Αλλά αυτά είναι ψηλά γράμματα για δημοσιογράφους με χρόνο και μάλλον ειδικό προσωπικό.

Ένα μικρό παράδειγμα σύνδεσης σε παρόμοια άρθρα με εσωτερικό σύνδεσμο.

Φωτογραφία για τα keywords του SEO

Το SEO είναι σημαντικό για να σε βρίσκουν οι αναγνώστες από τις μηχανές αναζήτησης

Ας πούμε όμως ένα κολπάκι για το Google. Εκτός από τους εξωτερικούς συνδέσμους που οδηγούν στη σελίδα, ελέγχει και τους εσωτερικούς συνδέσμους που οδηγούν σε άλλες έγκυρες σελίδες ή εσωτερικά σε άλλα άρθρα. Όπως σε αυτό το άρθρο του Mashable όπου για κάθε 2-3 εξωτερικά links υπάρχει και ένα που συνδέεται σε ένα εσωτερικό.

Για να μην κουράζω πολύ το θέμα, ας τελειώσουμε με τις φωτογραφίες. Οι διαδικτυακές εικόνες, έχουν ως πρώτο κανόνα όπως και για όλα τα άλλα αντικείμενα του διαδικτύου την σωστή ονομασία. Δηλαδή, εάν θα βάλω την φωτογραφία του Ομπάμα στο λευκό οίκο δεν θα γράψω 2013abc53.jpg αλλά Ombama2013_WhiteHouse.jpg. Γιατί; Επειδή έτσι θα ψηλώσει το άρθρο στις προτιμήσεις των μηχανών αναζήτησης, επειδή έτσι θα διαβαστεί και μετά από 6 μήνες, επειδή έτσι θα τη δει και κάποιος από την αναζήτηση εικόνων του Google και όχι μόνο από το κεντρικό. Μετά, κάθε φωτογραφία έχει μια περιγραφή και πάλι όπως το κείμενο keywords. Αυτό δίνει τη δυνατότητα να δημιουργήσεις ακόμη μια πηγή αναγνωστών μέσω της φωτογραφίας λέγοντας για παράδειγμα “Ομιλία Ομπάμα στο Λευκό οίκο 2013, διαβάστε τι είπε στο ***” και με λέξεις κλειδιά όμως “ομιλία, Ομπάμα, νέα μέτρα, ΗΠΑ, λευκός οίκος” και άλλα.

Γενικά …

Τι είναι το hastag "#"?

Τι είναι το hastag “#”?

η δημοσιογραφία στις μέρες μας, δεν μπορεί να γίνεται με τους κανόνες του έντυπου. Το κάθε μέσο θέλει το δικό του τρόπο. Το Facebook θέλει φωτογραφίες, το Twitter θέλει hastags, και τα δύο θέλουν περιγραφή, σωστές ονομασίες και links. Οι ιστοσελίδες φαίνονται πιο αξιόπιστες εάν είναι καλύτερα σχεδιασμένες, γρήγορες, και γραμμένο για διαδίκτυο το άρθρο. Οι δημοσιογράφοι στη Κύπρο, χρειάζονται επειγόντως εκπαίδευση στη γραφή για διαδίκτυο. Δεν νομίζω πως είναι όμως πρόβλημα μόνο των δημοσιογράφων, αλλά και των τεχνικών των ιστοσελιδών και των διευθυντών που πιθανώς εμποδίζουν αυτή την εξέλιξη. Μην ξεχνάτε κύριοι, ότι δεν είναι μόνο τα PageViews που θα έπρεπε να βλέπουν οι διαφημιστές, αλλά και την παραμονή των ανθρώπων στη σελίδα σας. Όταν είναι κακογραμμένη, χωρίς συνδέσμους εσωτερικά και εξωτερικά, χωρίς επαρκείς φωτογραφικό υλικό ή video, πως θα μείνουν και πως θα ξανάρθουν. Επίσης, εάν τα κοινωνικά δίκτυα σας δεν βοηθούν μια είδηση να γίνει viral, πως θα κρατήσετε το νέο κόσμο που στρέφεται στα κοινωνικά δίκτυα και τα κινητά του τηλέφωνα; Όταν δεν υπάρχει απάντηση στα σχόλια των χρηστών και αλληλεπίδραση με αυτούς, τότε που βαδίζουμε; Πάρτε παραδείγματα από μεγάλες εταιρείες, όπως BBC, Mashable και Reuters που παίζουν τα κοινωνικά δίκτυα με φωτογραφίες, περιγραφές και links.

Περιμένω να δω αλλαγές …

2 responses to “Ηλεκτρονική δημοσιογραφία στη Κύπρο

  1. δυστιχώς θα περιμενεις πολλυ τζαιρό. Γιατί αν τους κάμεις μια πρόταση για να προσλαβουν ένα άτομο που να είναι υπεύθυνο για τούτο το σκοπό θα σου πουν την γνωστή ηλίθια ατάκα “εσιει κρίση τωρά!”

    Συμφωνώ και επαυξάνω με όλα τα σημεία που αναφέρεις μες το κείμενο σου κ χαίρομε πραγματικά που κάποιος έκατσε και έγραψε τα για να ύπαρχουν και κάποια στιγμή να τα δούν οι υπεύθηνοι.

    • Έχει καιρό να μπω και μόλι είδα το comment σου, δυστηχώς το ξέρω και το έχω πει πολλές φορές, αλλά κανείς δεν ακούει τον παλμό της κοινωνίας εδώ, μόνο τα λογιστικά φύλλα και τα κέρδη, μέχρι να πέσουν δεν θα δώσουν σημασία, και τώρα που τα λεφτά φεύγουν, δεν σκέφτοντε να γίνουν καλύτεροι, αλλά να απολύσουν!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s